حقوقی

نحوه اعتراض به جرائم راهنمایی و رانندگی

نحوه اعتراض به جرائم راهنمایی و رانندگی ، به چه صورت است؟

به موجب ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ « متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه، یا تاریخ ابلاغ‌ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع او می‌رسد، جریمه را، پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی، تسلیم کند.
اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از وصول اعتراض، بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیرموجه دانستن اعتراض، مراتب را به معترض، ابلاغ کند. در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات، موضوع را برای رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی، ارسال می‌کند. »

نوع اول اعتراض به قبض جریمه

یعنی اعتراض به یک قبض خاص، که از سوی مامور راهنمایی و رانندگی، صادر می‌شود. در این مورد، شخص باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه نموده و فرم شکایت نامه را پر کرده تا پرونده وی برای بررسی بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شود. نتیجه بررسی کارشناس پلیس راهور، در فاصله یک تا چند روزه به فرد معترض اعلام می‌گردد.
توجه داشته باشید که در صورت اعتراض به قبض جریمه، لازم است مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
۱. کارت شناسایی معتبر
۲. سند مالکیت خودرو
۳. فرم درخواست تجدید نظر
۴. کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی وی

نحوه اعتراض به جرائم راهنمایی و رانندگی

نوع دوم اعتراض به صورت وضعیت تخلفات

معترض باید در مرحله اول، به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه نموده و اعتراض خود را، ثبت نماید. دفتر پلیس + ۱۰ این درخواست را از طریق سیستم برای مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می کند. اجرائیات پس از رسیدگی، حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت، نتیجه را به اطلاع معترض، می‌رساند.

در صورتی که فرد، همچنان نسبت به جریمه راهنمایی و رانندگی صورت وضعیت تخلفات، اعتراض داشته باشد، باید ضمن مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور، اعتراض خود را ثبت نماید. در این مرحله، هیاتی متشکل از یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات، مجددا اعتراض را بررسی نموده و درنهایت رأی را صادر می کنند که قطعی و غیر قابل اعتراض مجدد، خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2960

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا