کیفری

اعاده حیثیت چیست و مهلت شکایت

اعاده حیثیت چیست و مهلت شکایت

ادعای شرف که در اصطلاح حقوقی به آن اعاده حیثیت گفته می شود حقی است که به موجب قانون برای شخصی در نظر گرفته شده است که بتواند آبروی از دست رفته خود را دوباره کسب کند. به این صورت که اگر شخصی با شکایت از شما سبب ریختن آبرویتان شود و بعد ثابت شود که جرمی توسط شما رخ نداده است می توانید، علیه این شخص درخواست اعاده حیثت کنید. البته وجود برخی ارکان برای طرح این درخواست ضروری می باشد که به آن ها ارکان اعاده حیثیت گفته می شود :

1- هتک آبروی شخص
2- مشخص بودن شخصی که به او اتهام زده شده است
3- عدم اثبات اتهام وارد شده از نظر قانونی
4- نسبت دادن جرم به شخص دیگر و زدن تهام ناروا
5- آسیب به آبروی شخص از طریق سخنرانی، انتشار اوراق، درج در روزنامه و…

اعاده حیثیت چیست و مهلت شکایت

انواع اعاده حیثیت

اعاده حیثیت می تواند به دو صورت کیفری و یا حقوقی باشد. اعاده حیثیت حقوقی برای شخصی می باشد که در گذشته مرتکب جرمی شده و در مجازات آن جرم از یکی از حقوق اجتماعی خود محروم می شود. در چنین شرایطی فرد برای آن که آبروی از دست رفته خود را برگرداند درخواست اعاده حیثیت می کند.

اما اعاده حیثیت کیفری به این صورت است که اگر شخصی از طرف شخص دیگری مورد اتهام یک جرم قرار بگیرد و در دادگاه بی گناهی اش ثابت شود. این شخص می تواند درخواست اعاده حیثیت کیفری کند. اعاده حیثیت کیفری می تواند به صورت افترا، نشر اکاذیب و… مطرح شود.

مهلت شکایت اعاده حیثیت

بر اساس ماده 106 قانون مجازات اسلامی، در جرایم تعزیری قابل گذشت، هر گاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می شود؛
مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود.

نکته مهم : هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد ، هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=3165

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا