حقوقیمالکیت

شناسه یکتای ملک چیست

شناسه یکتای ملک چیست

شناسه یکتای ملک یا کد یکتای ملک در واقع عددی 18 رقمی می باشد که در سمت راست در بالای سند مالکیت درج شده است، که با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می توانید از آخرین وضعیت ملک اطلاعاتی همچون استعلام اعتبار و صدور و پیگیری سند مالکیت را دریافت نمایید.

این کد، تنها به یک سند اختصاص دارد و کاربرد ان در موارد زیر است:

1- استعلام آخرین وضعیت ملک

2- ثبت در سامانه املاک و اسکان کشور

3- ایمنی بیشتر معاملات خریداران و فروشندگان در هنگام خرید و فروش ملک

4- پیگیری استعلام قرارگیری ملک در طرح های شهرداری

5- جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی

6- امکان استعلام از تمام نقاط

شناسه یکتای ملک چیست

مراحل دریافت شناسه یکتای ملک

برای دریافت شناسه یکتای ملک در قدم اول باید مالک یا مالکین ملک یا وکیل قانونی آنها محرز باشد و با ارائه مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی مالک به همراه فتوکپی آنها، و در صورت داشتن وکیل (وکالت نامه معتبر وکیل از مالک یا مالکین) ارائه گردد.

در قدم بعدی باید ملک دارای نقشه یو تی ام عرصه ممهور به تاییدیه مهر کارشناس رسمی نقشه برداری نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری باشد، چرا که با داشتن نقشه یو تی ام، موقعیت دقیق و استقرار ملک به همراه مساحت دقیق ملک مشخص است و از مشکلاتی همچون بروز اختلافات و جابحایی مختصات آن به همراه تعارض ملک جلوگیری به عمل می آید.

پس از اینکه تمامی مدارک مورد نیاز در بالا توسط متقاضی آماده شد می توان به راحتی شناسه یکتای ملک را دریافت نمود.

نحوه استعلام سند ملک با استفاده از شناسه یکتا

برای اینکه از آخرین وضعیت سند ملک اطلاع یابید باید وارد سایت ثبت اسناد و املاک کشور شوید که در ادامه مراحل ذیل را قدم به قدم انجام دهید:

1- مرورگر گوشی یا رایانه (کروم یا فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر یا …) را باز کنید که توصیه ما استفاده از مرورگر کروم گوگل می باشد.
2- سایت گوگل را باز کنید در این مرحله در کادر جستجوی گوگل عبارت ” سایت سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ” را تایپ نمایید و سپس روی گزینه جستجوی Google کلیک کنید.
3- گوگل اولین نتیجه ی را که به شما نشان می دهد سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آدرس ssaa.ir است با کلیک روی آن به سایت وارد خواهید شد.
4- پس از اینکه سایت ثبت اسناد و املاک کشور به صورت کامل برای شما نمایش داده شد در منوی سایت، اشاره گر را بر روی گزینه میز خدمات الکترونیک ببرید و با باز شدن زیر منو، گزینه پیگیری استعلام الکترونیک ملک را انتخاب و کلیک نمایید.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=3169

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا