شرب خمر و مجازات آن

ماده ۲۴۶ (ق.م.ا.مصوب۱۳۹۲):
مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین(یا دود کردن و استنشاق آن) کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. (فلذا مصرف مسکر، جرمی مطلق است).
تبصره- خوردن فقاع(آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.
ماده ۲۵۶ (ق.م.ا.مصوب۱۳۹۲):
حد مصرف مسکر (مثل حد قذف)، هشتاد ضربه شلاق است.
ماده ۲۶۶ (ق.م.ا.مصوب۱۳۹۲):
غیر مسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد می شود.
ماده ۶۳۸( کتاب تعزیرات):
هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی ومعابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه برکیفر عمل، به حبس از ده روز تا دوماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دوماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
شرب خمر و مجازات آن
ماده ۷۰۱ (کتاب تعزیرات):
هرکس (اعم از مسلمان و غیر مسلمان) متجاهراً به نحو علنی در اماکن و معابر و مجامع عمومی مشروبات الکلی استعمال نماید، علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می شود.
ماده ۷۰۲ (کتاب تعزیرات؛ اصلاحی ۱۳۸۷):
هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل و نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴)ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابرارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می شود.
ماده ۷۰۳ (کتاب تعزیرات؛ اصلاحی والحاقی ۱۳۸۷):
وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می گردد. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.
ماده ۷۰۴ (کتاب تعزیرات):
هرکس محلی برای شرب خمر دایر کرده باشد یا مردم را به آنجا دعوت کند، به سه ماه تا دو سال حبس و (۷۴)ضربه شلاق و یا از یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی یا هردو آنها محکوم خواهد شد و در صورتی که هر دو مورد را مرتکب شود به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.
شرب خمر در قرآن
در صورتیکه در تفسیر مصرف قائل به معنا باشیم و قرآن را کتابی برای تمامیادوار بدانیم مصرف شامل تمامیروشهای استعمال خواهد شد. با این تفسیر تدخین و تزریق نیز حرام بود و موجب اجرای حد میگردد.
در صورتیکه قائل به تفسیر ظاهری بوده و تنها مورد نوشیدن و خوردن را قابل مجازات بدانیم تدخیر و تزریق موجب حد نمیباشند. البته تفسیر ظاهری منطقا درست به نظر نمیرسند.
سکر چه حالتیست؟
سکر حالتیست که در آن عقل انسان زایل شده و قدرت تفکر بسیار ضعیف میشود.
پس مادهای که این حالت را در انسان ایجاد نکند، با چیزی که در قانون و فقه بیان شده است متفاوت است.
حد بر مسلمانی که مسکر مصرف کند اعمال میشود و در غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر محکومیت به اجرای حد صورت میپذیرد.
اگر غیر مسلمان مسکر را به صورتی غیر علنی مصرف کند اما با حالت مستی در بین عموم و در اماکن و معابر عمومیظاهر شود محکوم به مجازات میشود.
شرب خمر و مجازات آن
راههای اثبات جرم
اقرار
اقراریعنی اینکه خود شخص مرتکب صورت پذیرفتن جرمیاز سمت خود را اعلام کند.
اقرار از طریق لفظیا نوشتنیا اشاره (در صورت عدم امکان از طریق فعل) انجام میشود و در هر صورت باید روشن و شفاف و خالی از ابهام باشد.
معمولایک بار اقرار برای جرائم کافیست اما در مواردی نیز مانند مصرف خمر برای اثبات نیاز به دوبار اقرار است.
فرد اقرارکننده باید عاقل، بالغ و مختار باشد بنابراین اقرار فردی که که تحت اکراه، اجبار، شکنجه، اذیت و آزار روحییا جسمیصورت پذیرفته باشد فاقد ارزش و اعتبار است.
شهادت
شهادت به این شکل است که فردی ثالث خارج از طرفین شاکی و متهم بعنوانیک شاهد از وقوع جرم توسط فردیا متهم نزد مقام قضایی خبر دهد.
شهادت در صورتی شرعی محسوب میشود که قانونگذار آن را معتبر و دارای حجیت بداند.
شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید دارای شرایط زیر باشد:
بلوغ
عقل
ایمان (مسلمان باشد)
عدالت
طهارت مولد (حلالزاده باشد)
ذینفع نبودن در موضوع
نداشتن خصومت با طرفینیایکی از آنها
عدم اشتغال به تکدی و ولگرد نبودن
تعداد شاهد لازم برای کلیه جرایم دو شاهد مرد است مگر جرایمیکه قانونگذار استثنا نموده باشد. (مانند زنا که با شهادت ۴ مرد ثابت میشود)
شرب خمر در جمله جرائمیست که با شهادت دو مرد قابل اثبات است.