خانوادهضرب و جرحکیفری

ضرب و جرح همسر

ضرب و جرح همسر

امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق بعد از اعتیاد، بدرفتاری و ضرب و شتم زوجه توسط همسرش است. ضرب و شتم زن علاوه بر آن‌که آسیب جدی به روح و روان زن وارد می‌کند، شرایط را برای ادامه زندگی مشترک به خطر می‌اندازد. به همین جهت قانون‌گذار یکی از شروط دوازده‌گانه شرط ضمن العقد را به ضرب و شتم توسط شوهر اختصاص داده که منجر به عسر و هرج زن می‌شود و در صورت اثبات، زن حق طلاق پیدا می‌کند.

ضرب و جرح همسر با عنایت به مواد قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی، از جمله عواقب کیفری و حقوقی زیر را به دنبال دارد.

حبس

مطابق ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن و یا از کار افتادن عضوی از اعضاء بدن یا منتهی به مرضی دائمی ‌یا از دست دادن یا نقص یکی از منافع، حواس یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد چنانچه قصاص امکان نداشته باشد و در صورتیکه اقدام وی موجب اخلال در نظم‌ و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه مرتکب ‌به پرداخت دیه نیز محکوم خواهد شد.

ایجاد حق طلاق برای زن

مطابق بند ۴ ماده ۳۱۱ قانون مجازات اسلامی، ایراد ضرب و جرح توسط شوهر یکی از مصادیق عسر و حرج زن می باشد که با استناد به آن می تواند درخواست طلاق خود را از دادگاه نماید.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2940

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا