ارثحقوقیقانون اجرای احکام مدنی

مزایده و فروش ملک موروثی

مزایده:

مزایده به معنای حراج و فروش اموال است. اموال قابل مزایده شامل مواردی هستند که ارزش مادی داشته باشند. در این مطلب پیرامون نحوه مزایده ملک موروثی و راههای جلوگیری از مزایده ملک موروثی صحبت خواهیم کرد.

مزایده ملک موروثی چه قوانینی دارد:

مزایده ملک ارثی یعنی فروش مال به بالاترین قیمت پیشنهادی. قبل از اجرای مزایده یا حراج، ملک موروثی توسط کارشناس دادگستری ارزیابی می شود. تنها هزینه مزایده ملک موروثی، مبلغ آگهی مزایده ملک موروثی می باشد. اگر یکی از ورثه تصمیم به خرید ملک موروثی داشته باشد، می تواند با اخذ مجوز از دادگاه به این کار اقدام کند. در نهایت فردی که بیشترین قیمت را برای خرید ملک ارائه کند، برنده مزایده به حساب می آید.

نحوه مزایده ملک موروثی:

راههای جلوگیری از مزایده ملک موروثی، اگر ورثه هنگام تقسیم ارث درگیر اختلاف شوند، می بایست برای جلوگیری از افزایش اختلافات به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کنند تا دادگاه با مزایده ملک موروثی به پرداخت سهم هر یک از افراد بپردازد.بر اساس ماده ۱۱۴ قانون اجرای احکام مدنی، فروش اموال موروثی از طریق مزایده صورت می گیرد که زمان اجرای این مزایده از طریق رسانه های عمومی مثل روزنامه ها انتشار می یابد. هم چنین افرادی که در مزایده شرکت می کنند، باید شروط مزایده را داشته باشند و قیمتی که برای خرید ملک موروثی دهند، کمتر از نظر کارشناسی شده نباشد. اگر دیگر وراث بخواهند که در مزایده ملک موروثی شرکت کنند، قانون هیچ منعی برای آن ها در نظر نگرفته است و تنها باید به صورت یک شرکت کننده عادی برخورد کنند و در اجرای مزایده اختلالی ایجاد نکنند.چنانچه ملک موروثی در مزایده به فروش نرسد، برای بار دوم به مزایده گذاشته می شود تا این فروش صورت گیرد. در صورتی که در مزایده دوم هم ملک موروثی به فروش نرسد، مامور اجرای مزایده مجبور می شود که قیمت فروش ملک موروثی را پایین بیاورد. در این صورت ملک موروثی به هر میزانی که خریدار پیدا کند به فروش خواهد رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2650

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. س.خانه کلنگی درحال ریزش پدرم ک ۵۰سال پیش فوت کرده رااز ۳برادر و۳خواهردیگرم خریداری کردم وسند تک برگ دارم،فقط سهم برادرمتوفیم مانده.توی سندم قید شده ۱۱سهم از۱۳سهم..حالا طبق رای قاضی آن دو سهم به مزایده گذاشته شده،چون مادرم بعداز برادرم فوت کرده و من درخواست یک ششم سهمش ازآن دوسهم را کردم.اکنون طبق چه ماده ای میتوانم در مزایده ایکه دو روز دیگر انجام می‌شود آن دوسهم را بخرم باتوجه به اینکه وراث برادرم حاضر به فروش نیستند(از سرلجاجت وحالگیری).خانه ۷۰متری کلنگی

    1. سلام و دورود با توجه به اینکه 11 سهم مطعلق به شما هست الویت خرید طبق نظر ریالی کارشناسی شما هستید حتی اگر ما بقی وراث راضی نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا