اصل صدو بیست و ششم الی صد و سی ام قانون اساسی

اصل یکصد و بیست و ششم
رئیسجمهور مسئوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً بر عهده دارد و میتواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.
اصل سابق: تصویبنامهها و آییننامههای دولت پس از تصویب هیئت وزیران به اطلاع رئیسجمهور میرسد و در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیئت وزیران میفرستند.
اصل صدو بیست و ششم الی صد و سی ام قانون اساسی
اصل یکصد و بیست و هفتم
رئیسجمهور میتواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیئت وزیران نماینده، یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیسجمهور و هیئت وزیران خواهد بود.
اصل سابق: هر گاه رئیسجمهور لازم بداند جلسه هیئت وزیران در حضور او به ریاست وی تشکیل میشود.
اصل یکصد و بیست و هشتم
سفیران به پینشهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیسجمهور تعیین میشوند. رئیسجمهور استوارنامه سفیران را امضاء میکند و استوارنامه سفیران کشورهای دیگر را میپذیرد.
اصل سابق: رئیسجمهور استوارنامه سفیران را امضاء میکند و استوارنامه سفیران کشورهای دیگر را میپذیرد.
اصل یکصد و بیست و نهم
اعطای نشانهای دولتی با رئیسجمهور است.
اصل صدو بیست و ششم الی صد و سی ام قانون اساسی
اصل یکصد و سی ام
رئیسجمهور استعفای خود را به رهبر تقدیم میکند و تا زمانی که استعفای او پذیرفته نشدهاست به انجام وظایف خود ادامه میدهد.
اصل سابق: در هنگام غیبت یا بیماری رئیسجمهور شورایی به نام شورای موقت ریاست جمهوری مرکب از نخستوزیر، رئیس مجلس شورای ملی و رئیس دیوان عالی کشور وظایف او را انجام میدهد، مشروط بر این که عذر رئیسجمهور بیش از دو ماه ادامه نیابد و نیز در مورد عزل رئیسجمهور یا در مواردی که مدت ریاست جمهوری سابق پایان یافته و رئیسجمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده، وظایف ریاست جمهوری بر عهده این شوری است.