اسناد تجاریتجاری

ظهر نویسی برات

ظهرنویسی

به معنای نوشتن پشت سند است و در مورد برات وسیله انتقال برات است. چون عبارتی که انتقال برات را می‌رساند در پشت برات نوشته می‌شود این عمل حقوقی ظهرنویسی نام گرفته‌است. شخصی که برات به حواله کردِ او صادر شده، می‌تواند با ظهرنویسی آن را به دیگری منتقل کند. حتی اگر عبارت حواله کرد بر روی برات قید نشده‌باشد.

ماده ۲۴۵:

انتقال برات به وسیله ظهرنویسی به عمل می‌آید.

ماده ۲۴۶:

ظهرنویسی باید به امضاء ظهرنویس برسد ممکن است در ظهرنویسی تاریخ و اسم کسی که برات به او انتقال داده می‌شود قید گردد.

ماده ۲۴۷:

ظهرنویسی حاکی از انتقال برات است مگر این که ظهرنویس وکالت در وصول را قید نموده باشد که در این صورت انتقال برات واقع نشده ولی دارنده برات حق وصول ولدی‌الاقتضاء حق اعتراض و اقامه دعوی برای وصول خواهد داشت جز در مواردی که خلاف این در برات تصریح شده باشد.

ماده ۲۴۸:

هر گاه ظهرنویس در ظهرنویسی تاریخ مقدمی قید کند مزور شناخته می‌شود.

 

ظهر نویسی برات

حالت های ظهرنویسی

ظهرنویسی به سه حالت ممکن است انجام شود:

1-ظهرنویسی برای انتقال برات
2-ظهرنویسی برای دادن وکالت به کسی برای وصول وجه برات
3-ظهرنویسی به عنوان وثیقه

ظهرنویسی برای انتقال برات

طبق ماده ۲۴۹ ق.ت، «ظهرنویسی باید به امضاء ظهرنویس برسد. ممکن است در ظهرنویسی تاریخ و اسم کسی که برات به او انتقال داده می شود قید گردد.» ظهرنویسی الزاما با امضاء تحقق می یابد و ظهرنویسی با مهر امکان پذیر نیست. ظهرنویسی شفاهی تابع مقررات قانون تجارت نمی باشد. قيد تاريخ ظهرنویسی از شرایط صحت ظهرنویسی نمی باشد مانند قید تاریخ در قبولی که از شرایط صحت نبوده است. همچنین طبق ماده ۲۴۸ ق.ت، هرگاه ظهرنویس در ظهرنویسی، تاریخ مقدمی قید کند مزور یعنی جاعل شناخته می شود. قید نام انتقال گیرنده یا منتقل اليه در ظهرنویسی الزامی نیست زیرا ظهرنویسی برات در وجه حامل امکان پذیر است، برخلاف صدور برات که حتما باید نام دارنده در آن قید شود و صدور برات در وجه حامل موجب می شود که سند مشمول مقررات سند تجاری نباشد و سند عادی محسوب شود.

ظهرنویسی برای وکالت

ظهرنویسی برای وکالت، به معنای دادن وکالت به دیگری برای وصول وجه برات است. صادر کننده، براتگیر و ظهرنویسان طبق اصل عدم استماع ایرادات نمی توانند در مقابل وکیل به ایراد استناد کنند و وجه را پرداخت نکنند مگر ایرادات قابل طرح در برابر موکل مانند جعل و عدم اهلیت و…. هم چنین شخص نمی تواند در مقابل وکیل در وصول وجه اسناد تجاری به رابطه شخصی خود با وکیل استناد کند. مثلا اگر وکیل در وصول وجه به ظهرنویس مراجعه کند، ظهرنویس نمی تواند به وکیل بگوید وجه برات را به تو پرداخت نمی کنم چون تو به من بدهکار هستی و بین ما تهاتر واقع شده است، زیرا وصول وجه به حساب موکل می باشد.

اگر موکل یا دارنده ای که به وکیل در وصول وکالت داده فوت کند یا محجور شود، طبق مقررات وکالت حقوق مدنی وکالت منعزل می شود. ورشکستگی وکیل تاثیری در چنین وکالتی ندارد. وکیل در وصول وجه برات حق ندارد برات را به دیگری انتقال دهد.

ظهر نویسی برات

ظهرنویسی برای وثیقه

این نوع ظهرنویسی در عرف بانکداری معمول است و بانکی که به مشتری وام می دهد برات را به عنوان بازپرداخت وثیقه از مشتری دریافت می کند تا در صورت عدم پرداخت از طرف مشتری، طلب را از برات وصول کند. در این صورت عباراتی نظیر ارزش برای تضمین یا ارزش برای گرو قید می شود در رابطه با صحت ظهرنویسی برای وثيقة اختلاف نظر وجود دارد اما به عقیده دکتر اسکینی، چنین انتقالی فاقد اعتبار است.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=693

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا