رابطه نامشروعکیفری

زنا چیست و انواع مجازات آن و تفاوت آن با رابطه نامشروع

زنا

رابطه نامشروع بین زن و مردی در خارج از روابط خانوادگی است که در آن آلت مردی به اندازه ختنه گاه وارد آلت زن می‌شود که به غیر از این زنا محسوب نمی‌شود. البته رابطه می‌تواند از مقعد هم صورت گیرد. در این مقاله مواردی که در آن زناکننده به اعدام محکوم می‌شود برشمرده شده و مشخص می‌گردد.

زنا با محارم

مرد در این زنا با یکی از محارم نسبی مانند مادر، دختر، عمه، خواهر و دختر خواهر و دختر عمه، دختر دائی و … که با آن‌ها رابطه خونی دارد و به اصطلاح نمی‌تواند با آن‌ها ازدواج کند، رابطه جنسی برقرار کرده و زنا می‌کند.
مجازات این عمل با محارم چه برای مرد مجرد یا متاهل، اعدام است و حتی اگر زن نیز به عمل او راضی باشد، بازهم مجازات زناکننده اعدام خواهد بود.

زنا چیست و انواع مجازات آن و تفاوت آن با رابطه نامشروع

زنا به عنف

در این نوع زنا، مرد به زور به زن تجاوز کرده و با او زنا می‌کند، مجازات زناکننده ، اعدام است و زن باید عمل زناکننده را ثابت کند. این زنا نزد عوام بنام تجاوز به عنف شناخته می‌شود.

 زنای محصنه

در زنای محصنه مرد یا زن زناکننده، متاهل هستند، به سخنی دیگر، همسری دارند که هر زمانی می توانند با او نزدیکی کنند.
اولین مجازات زناکننده محصنه، صد ضربه شلاق است و در مجازات دوم، سنگسار می‌شود.
مجازات مرد زناکننده متاهل که هنوز با زن خود نزدیکی نکرده، صد ضربه شلاق، تراشیدن سر و تبعید از شهر خود به مدت یکسال بوده ولی زن زناکننده متاهل به صد ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

 زنای غیر محصنه

در این نوع ، زنان و مردان مجرد، زنا را مرتکب می‌شوند.
مجازات زن و مرد غیرمحصنه، صد ضربه شلاق خواهد بود، ولی اگر زناکننده ، سه بار دیگر عمل را مرتکب شود، در آخرین مرتبه به مجازات اعدام محکوم خواهد شد.

مجازات اعدام

از گفته‌های بالا چنین بر می‌آید که در چهار مورد زناکننده به اعدام محکوم خواهد شد. مجازات زناکننده در زنای غیرمحصنه، سنگسارکردن است و در مورد زنای غیرمحصنه‌، در چهارمین مرتبه، زناکننده به اعدام محکوم خواهد شد.
۴ شاهد عاقل و بالغ و ۴ بار اقرار متهم باعث اثبات این عمل می‌شود. قاضی در موارد دیگر با مدارک و قرائن می‌تواند عمل را اثبات کند.

زنا چیست و انواع مجازات آن و تفاوت آن با رابطه نامشروع

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

در باب تفاوت زنا و رابطه نامشروع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 – زنا یک جرم حدی است ؛ یعنی قانون گذار این جرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است ، از این رو دارای مجازات حدی است . اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است .

2 – دومین تفاوت زنا و رابطه نامشروع در دامنه آنهاست . در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می توان گفت هر رابطه ی منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می دهد را می توان در حوزه این جرم قرار داد ؛ اما زنا تنها عملی را شامل می شود که طبق تعریف قانون از جرم زنا ( دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن ) صورت گرفته است .

3- نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از موارد تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنا می باشد و اصولا شرایطی که می توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود ، دشوار تر از نحوه اثبات رابطه نامشروع می باشد .

4- مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می توان تفاوت در شرایط تحقق آنها دانست . زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد ؛ اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می گیرد .

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=631

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا