دفتر تجارى یا دفتر ثبت تجاری چیست

دفتر تجارى یا دفتر ثبت تجاری چیست و چه اهمیتی دارد ؟
طبق ماده ۱۶ قانون تجارت هر زمان که وزارت دادگسترى لازم بداند دفترى بهنام دفتر تجاری، در هر نقطه ای تشکیل مىدهد.
هدف از تأسیس دفتر تجاری، نظم و انتظام امور تجارتى است وبه همین منظور اسم تجار و نوع فعالیت تجاری
آنها در دفتر مزبور ضبط مىگردد.
کلیه اشخاصى که به امر تجارت اشتغال دارند (ایرانى و بیگانه) باید در مدتى که تعیین شده اسم خود را در آن
دفتر تجاری ثبت نمایند و در صورت تخلف به جزاى نقدى از ۲۰۰ ریال تا ۲۰۰۰ ریال محکوم مىشوند.
لازم به ذکر است که کسبه جزء از انجام این اعمال( ثبت اسم خود) معاف مىباشند.
اینکه چه کسانى کسبه جزء مىباشند در آئیننامههائى که از طرف وزارت دادگسترى تهیه و تنظیم گردیده است،
مشخص مىباشد .
چگونگی انجام ثبت دفتر تجاری:
امروزه تجار، شرکتها و بنگاههاى تجارتى مقیم ایران( ایرانى و خارجى) براى ثبت نوع تجارت خود در تهران باید
به اداره ثبت شرکتهاى تجارتى و مالکیت صنعتى و در شهرستانها به همان ثبت دفتر تجارى مراجعه نمایند و
از متصدى دفاتر مربوطه سه نسخه اظهارنامه چاپى دریافت کرده و نکاتی را در آن درج کنند.
نکات مربوط به ثبت دفتر تجاری:
نام و نام خانوادگى بازرگان و رئیس بنگاه و مدیران شرکت و اسم تجارتخانه ، بنگاه یا شرکت؛
تاریخ و محل تولد و شماره شناسنامه و محل صدور؛
تابعیت اصلى و فعلی،
تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت براى خارجیان؛
محل اقامت شخصی، محل تجارتخانه یا بنگاه با قید نشانى کامل محل مرکز اصلى شرکت
و شعبات آن؛
دفتر تجارى یا دفتر ثبت تجاری چیست
میزان سرمایه در شرکتهاى تجارتی؛
شماره ثبت منگنه و پلمپ دفتر تجارى با توجه به مواد ۶ و ۱۲ قانون تجارت؛
عنوان تلگرافی، شماره تلفن، کتاب رمز تجارتى؛
قید شماره ثبت علائم تجارتی؛
اگر شرکت یا بنگاه یا تاجر منحصراً به معاملات داخلى اشتغال دارد باید نوع معاملات و نام کالائى که مورد
معامله مىباشد قید شود؛
هرگاه شرکت یا تجارتخانه یا بنگاه به تجارت خارجى اشتغال داشته باشد باید معین نماید که واردکننده است
یا صادرکننده یا حقالعملکار یا هر سه .
نکته: هر تاجرى به استثناى کسبه جزء مکلف است دفاتر ذیل یا دفاتر دیگرى را که وزارت عدلیه به موجب نظامنامه،قائممقام این دفاتر قرار مىدهد را داشته باشد.
پس تهیه و تنظیم اظهارنامه و درج نکات، به ثبت دفتر تجارى تحویل مىشود. آنگاه متصدى دفتر مکلف است
ظرف ده روز مفاد اظهارنامه را در دفتر خود ثبت و روى هر سه نسخه شماره ثبت و تاریخ و اسم ثبت دفتر تجارى
را قید کند و یک نسخه را با تصدیق به اینکه اظهارنامه به ثبت رسیده است امضاء و مهر نماید و به اظهارکننده
تحویل دهد و نسخه دیگر را به وزارت بازرگانى ارسال کند. سپس تاجر یا نماینده او براى گرفتن پروانه تجارتى
مىتواند به وزارت بازرگانى و یا اطاق بازرگانى مراجعه کند و با ارائه آن تقاضاى صدور کارت بازرگانى نماید.
براى این منظور باید مدارک لازم را اعم از عکس و کپى شناسنامه و برگ عدم سوءپیشینه و سایر مدارکى که
براى این موضوع لازم است تهیه نماید و با مبلغى که براى صدور کارت بازرگانى تعیین گردیده است به حساب
مربوطه واریز کند، تا در مورد صدور کارت بازرگانى وى اقدام نمایند.