تجاری

چند نکته مهم قانون تجارت

چند نکته مهم قانون تجارت

شركاي شركت تجاري، تاجر محسوب نمي شوند مگر آنكه شغل معمول آنها شخصاً اعمال تجاري در ماده 2 قانون تجارت باشد.

انجام اعمال تجاري براي خود شخص و به حساب خود وي انجام ميشود درنتيجه معامله ي وكيل براي موكل يا مدير شركت براي شركت و مواردي از اين قبيل موجب تاجر قلمداد شدن شخص محسوب نمي شود.

تصدي به حمل و نقل به هر طريقي كه باشد عمل تجاري ذاتي است.تصدي به حمل و نقل اعم از اينكه حمل و نقل مسافر يا اشيا باشد تجاري است ولي قواعد قرارداد حمل ونقل موضوع مواد تا 377 393 قانون تجارت ويژه حمل و نقل اشياء است .

برخي اعمال تجاري به محض انجام تجاري قلمداد ميشوند كه شامل دلالي، حق العمل كاري، خريد و تحصيل مال منقول به قصد فروش و عمليات صرافي و بانكي و بيمه ميباشند .

برخي اعمال تجاري درصورت تكرار تجاري قلمداد ميشوند كه شامل تصدي به حمل و نقل، تصدي به عمليات حراجي و تصدي به نمايشگاه هاي عمومي و تصدي به رسانيدن ملزومات و تأسيس و بكار انداختن كارخانه ميباشند

اماره ي قانوني:كليه معاملات تجار؛ تجاري محسوب ميشود و اين امر اماره ي قانوني است و اثبات خلاف آن با كسي است كه ادعاي غيرتجاري بودن معامله را دارد.

چند نکته مهم قانون تجارت

معاملات غير منقول به هيچ وجه تجاري محسوب نمي شود حتي اگر توسط تاجر و براي حوائج تجاري باشد مگر معاملات غير منقول شركت هاي ساخت و ساز ساختمان كه زمين را براي ساخت و فروش خريداري ميكنند .

ضمانت اجراي نداشتن دفاتر تجاري يا عدم رعايت مقررات مربوط به آن: جزاي نقدي و اخذ ماليات به صورت علي الرأس ميباشد

دفاتر مذكور و ساير دفاتري كه تجار براي امور تجارتي خود بكار ميبرند در صورتيكه مطابق مقررات اين قانون مرتب شده باشد بين تجار، در امور تجارتي سنديت خواهد داشت و در غير اينصورت فقط بر عليه صاحب آن معتبر خواهد بود.به علاوه در مقابل غيرتاجر ميتوانند قرينه محسوب شوند .

زمان ايجاد شخصيت حقوقي در شركتهاي با مسؤوليت محدود، تضامني، نسبي و مختلط غيرسهامي:
شركت زماني تشكيل ميشود كه تمام سرمايه نقدي تأديه و سهم الشركهي غيرنقدي تقويم و تسليم شده باشد .

در شركتهاي سهامي عام، پس از قبول كتبي سمت از سوي مديران و بازرسان در جلسهي مجمع عمومي موسس و در شركت سهامي خاص، از زمان امضاء صورتجلسه(ماده .ق.ا.ل 20ي ت)شركت تشكيل شده محسوب ميشود .

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=3081

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا