متن قانون

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی، فرمی است که سازمان امور مالیاتی کشور، تهیه کرده و مودیان مالیاتی، باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و آن را به همراه صورت حساب الکترونیکی مالیاتی، برای اداره مالیات مربوطه، ارسال نمایند.

اصولا، سازمان امور مالیاتی کشور، براساس این اظهار نامه های مالیاتی، برگ تشخیص مالیاتی را صادر کرده و نحوه محاسبه مالیات مودیان را مشخص می نماید، مگر آنکه خلاف واقع بودن اظهارات مودیان مالیاتی برای سازمان امور مالیاتی کشور، احراز گردد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

به بیان دیگر، اظهار نامه مالیاتی، کارنامه مالی سالیانه مودیان مالیاتی بوده که دررابطه با انواع مالیات، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، تسلیم شده و عملکرد مالی مودیان را در طول یک سال مالی، از یک فروردین ماه هر سال تا 29 اسفند ماه همان سال، در بر می گیرد.

البته سال مالی مذکور، اختصاص به اشخاص حقیقی داشته و در مورد اشخاص حقوقی، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی، متفاوت باشد، سال مالی شرکت، به عنوان مبدا محاسبه مهلت ارائه اظهارنامه در نظر گرفته می شود.

چه زمانی باید اظهارنامه ارائه شود؟

مود تسلیم این کارنامه مالی الکترونیکی و ترازنامه و حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات اشخاص حقیقی، ۳  ماه پس از پایان سال مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، ۴ ماه پس از پایان سال مالی آن ها خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2982

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا