اخبار

روش های اعتراض به خلافی خودرو

روش های اعتراض به خلافی خودرو

نحوه اعتراض به خلافی خودرو: در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو روش وجود دارد.

روش اول:

در روش اول اعتراض به قبض جریمه است؛ در صورتی که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خودر را در مطرح کند، اینگونه موارد قابل رسیدگی و اصلاح است.

روش دوم:

در روش دوم اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و در خواست اعتراض می‌دهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی و پاسخ دهد که البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت رسیدگی و پاسخ داده می‌شود.
در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه نماید، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، لذا در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.
مهلت اعتراض به خلافی و یا قبوض جریمه صادر شده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع راننده می رسد، تعیین شده است.

روش های اعتراض به خلافی خودرو

در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، بایستی جریمه را به مآخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
رانندگان و مالکان خودرو‌ها می‌توانند با استفاده از روشهای مختلف استعلام و پرداخت خلافی خودرو قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، خلافی خود را استعلام نموده و در صورت اعتراض برابر دستورالعمل ذکر شده مراجعه کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2904

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا