اخبار

شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی

شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان

سازمان تامین اجتماعی کشور، برای بازنشستگی تامین اجتماعی مردان و زنان، مقررات خاصی را در نظر گرفته است. به همین منظور، شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی، برای مردان و زنان، متفاوت می باشد. به طور کلی، سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان، 60 سال است؛ اما در موارد خاصی این سن می تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

سن بازنشستگی برای مردان، 60 سالگی تمام، با داشتن 20 سال سابقه کاری می باشد.

آن دسته از مردانی که در مشاغل سخت، در حال فعالیت می باشند و در حال حاضر، دارای 20 سال سابقه کار هستند، می توانند بدون رعایت شرط سنی 60 ساله، بازنشسته تامین اجتماعی شوند.

در صورتی که مردان، در مشاغل خود آسیب دیده باشند، می توانند در صورت تایید سازمان تامین اجتماعی، زود تر از 20 سال بازنشسته شوند.

در صورتی که مردان بیمه شده تامین اجتماعی، معلول باشند، با داشتن 50 سال سن و 20 سال سابقه کار، بازنشسته تامین اجتماعی می شوند.

در صورتی که مردان، جانباز و یا آزاده باشند، بدون داشتن شرط سنی و بعد از 20 سال سابقه کار، بازنشسته خواهند شد.

کلیه مردان بیمه شده در سازمان تامین اجتماعی، با داشتن 35 سال سابقه کار، بدون رعایت هیچ شرط سنی، می توانند بازنشسته تامین اجتماعی شوند.

شرایط سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای زنان

همانطور که بیان شد، سازمان تامین اجتماعی، سن بازنشستگی تامین اجتماعی را برای زنان و مردان، متفاوت تعیین کرده است. به طور کلی، سن بازنشستگی تعریف شده از سوی سازمان تامین اجتماعی برای زنان، 55 سال می باشد. بنابراین، زنان می توانند 5 سال زودتر از مردان، بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند.

اما تحت شرایط خاصی، امکان تغییر زمان بازنشستگی تامین اجتماعی، برای زنان نیز وجود دارد. به همین منظور، لازم است که زنان از این شرایط مطلع باشند، تا در صورت دارا بودن شرایط لازم، زودتر از موعد بازنشسته شوند. شرایطی که سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگی زنان در نظر گرفته است، شامل موارد زیر می باشد:

به طور کلی، سن بازنشستگی زنان، 55 سال است. به شرطی که زنان، 20 سال سابقه کار داشته باشند.

در صورتی که زنان، دارای 10 سال سابقه کار ( پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ) باشند و دارای 55 سال سن باشند، می توانند بازنشسته شوند.

در صورتی که متقاضی بازنشستگی، دارای کمتر از 10 سال سابقه کار باشد، می تواند با پرداخت کردن حق بیمه 10 ساله خود، به صورت یک جا به سازمان تامین اجتماعی، بازنشسته شود.

کلیه زنانی که در حال حاضر، دارای 45 سال سن می باشند و متقاضی بازنشستگی هستند، می توانند در صورت دارا بودن 30 سال سابقه کار، بازنشسته شوند.

کلیه زنانی که دارای 35 سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه هستند، می توانند بدون رعایت کردن هیچ گونه شرط سنی بازنشسته شوند.

کلیه زنانی که مشمول قانون کار می باشند، می توانند با داشتن 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 42 سال سن، با دریافت حقوق 20 روزه، بازنشسته شوند.

کلیه زنانی که مشمول قانون کار می باشند، می توانند با داشتن 25 سال سابقه کار و 50 سال سن، با دریافت حقوق 25 روزه، بازنشسته شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2889

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. بنده کارگرفضای سبزشهرداری اهواز با۲۰سال سابقه وسن ۴۷ سال هستم..میتوانم برای بازنشستگی اقدام کنم…

  2. سلام بنده یک سوم حقوق پدر رحمتیم را دریافت میکنم بعدازفوت مادرم کل حقوق پدر به من تعلق میگیرد و مادرم نیزبازنشسته بیمه قالی بافی است ایامادرم بارضایت نامه کتبی در دفترخانه میتواند حقوقش رابه من واگذارکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا