عقود و قراداد ها

انواع حق توکیل به غیر

انواع حق توکیل به غیر:

حق توکیل به غیر انواع مختلفی داشته و تنها شامل وکیل نمی شود، بلکه در موضوعات دیگر نیز به کار گرفته می شود. به عنوان مثال بسیاری در امور قراردادهای ساخت و ساز از حق توکیل به غیر استفاده می کنند. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

حق توکیل به غیر در طلاق: امروزه این نوع از حق توکیل به نام وکالت در طلاق شناخته می شود که مرد به زن حق توکیل به غیر و حق بلاعزل را به او اعطا می کند تا زن در هر زمانی که نیاز ببیند از این حق استفاده کند. در اصل این نوع حق توکیل از مرد به زن است تا زن به جای مرد این کار را انجام دهد. از سوی دیگر، مرد نیز می تواند با به کارگیری یک وکیل و یا شخص دیگری حق توکیل دهد تا او کارهای طلاق را به جای او انجام دهد.

حق توکیل به غیر به خریدار: این حق مربوط به معاملاتی می باشد که در آن فروشنده برای مدت محدودی برای انجام برخی کارها، حق توکیل به غیر را به خریدار واگذار می کند تا با استفاده از آن خریدار بتواند بسیاری از کارها از قبیل فروش، پرداخت مالیات، به نام زدن و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد.

همچنین خریدار با استفاده از این حق می تواند این کارها را به شخص ثالثی سپرده و او را برای انجام آنها به کار گیرد. مشابه چنین موردی در مسائل ساخت و ساز و پیش فروش واحدهای آپارتمانی نیز وجود دارد که بر اساس آن از خریدار چنین حق توکیلی گرفته می شود تا کارهای قانونی آن بدون نیاز به کسب اجازه از خریدار انجام شود.

حق توکیل به غیر به وکیل: حق توکیل به غیر در پرونده وکالت از سوی موکل صادر می شود و در صورتی که چنین حقی به وکیل اعطا نشود، وکیل نیز بر اساس برخی از اختیارات این حق را خواهد داشت، زیرا وکیل پس از پذیرش پرونده به عنوان یک شخص تام الاختیار می تواند از تمامی موارد حقوقی استفاده کند.

بطور مثال موکل وکیلی را استخدام می نماید تا فروش املاک خود را به او بسپارد و در این میان هیچ گونه حق توکیل به غیر و یا برداشتن حق عزل را به او نداده است. با این حال وکیل با دامنه اختیارات خود می‌تواند نسبت به انتخاب یک وکیل دیگر برای انجام این امورات اقدام نماید.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2872

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عالی و آموزنده با سلام بنده کارمند نفت هستم با ۳۳ سال خدمت و ۵۵ سال سن آیا میتوانم بازنشته شوم علیرغم اینکه بیماریهای متعددی دارم یک بار سکته مغزی کرده ام . آریتمی قلبی دارم . بینایی ضعیف . آرتروز پای راست و گردن . و گرفتاری های خانوادگی . با سپاس جمشید محمودی

    1. سلام و دورود با توجه به سوابقی که دارید و سابقه بیش از 30 سال می توانید به کارگزینی مراجعه نمایید و تقاضا دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا