دسته‌بندی نشده

موارد ابطال وقف نامه

موارد ابطال وقف نامه :

1 در صورتی که مال موضوع وقف خراب شود یا خوف آن باشد که منجر به خرابی گردد به طوری که انتفاع از آن ممکن نباشد می توان مال مورد وقف را فروخت به شرطی که عمران آن متعذر باشد یا کسی برای عمران آن حاضر نشود. (از بین رفتن مال موضوع وقف برابر است با بطلان وقف)

2 در صورتی که بین موقوف علیهم تولید اختلاف شود به نحوی که بیم قتل نفس برود یا منجر به خرابی مال موقوفه گردد، می توان مال موقوفه را فروخت. (از بین رفتن مال موضوع وقف برابر است با بطلان وقف)

3 از آنجا که وقف حبس دائمی است، شرط خیار با مقتضای ذات آن که تسبیل منفعت و فک مالکیت است تعارض داشته و مبطل عقد است.

4 اگر واقف بخشی از منافع موقوفه را صرف خود کند، عقد نسبت به همان بخش باطل است.

5 اگر واقف منافع موقوفه را به پرداخت نفقه افراد واجب النفقه خود اختصاص دهد، وقف باطل است.

موارد ابطال وقف نامه

6 وقف بر مقاصد غیرمشروع باطل است.

7 وقف بر معدوم باطل است مگر به تبع موجود.

8 وقف مال از سوی ورشکسته باطل است.

9 وقف مال از سوی سفیه یا صغیر ممیز اصولا باطل است و جز در موارد خاص، قابل تنفیذ از سوی ولی یا قیم او نیست.

10 در صورتی که مال موقوفه از اموال مصرف شدنی باشد، وقف باطل است.

11 مجهول ماندن مصرف در وقف خاص (محصور) از موجبات ابطال وقف است.

12 وقف از جمله عقود عینی می باشد به این معنی که بعد از به تصرف دادن موقوفه به موقوف علیهم محقق می شود حال در صورتی که موقوفه به تصرف موقوف علیهم داده نشود، می توان تقاضای ابطال وقف را مطرح نمود.

13 به قبض دادن عین موقوفه به موقوف علیهم باید به اذن واقف صورت گیرد و اگر این قبض به اذن واقف صورت نگیرد در واقع عقد وقف تشکیل نشده و می توان تقاضای ابطال آن را نمود.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2838

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. خسته نباشید.بسیارمفیدوعالی.اگردربحث وقف اطلاعات بیشتری هست مرحمت بفرمایید بیشتراستفاده ببریم

  2. سلام علیکم.لطفا بگید اگر ما یک زمین را طی قولنامه در زمان ۱۳۶۵با قولنامه بخریم بعد اونو به همسرمان بفروشیم سه سال بعدش بعد سال ۱۳۸۴فوت کنیم بعد الان داخل خونه ای که داخل زمین ساختیم ینفر تصرف عدوانی کنه و ما رفع تصرف عدوانی شکایت کنیم کارشناس بیاد بگه زمین مال بنیاد …..کل زمینیای روستای شما بعد رفع تصرف عدوانی حقوقی دادخواست بدی بعد طی استعلام قاضی متوجه بشی فروشنده های که زمینو به همسرم فروختن و قولنامه که به تایید شورا رسیده را داریم که سال ۱۳۶۵ بوده اون را در سال ۱۳۸۲ طی یک وقف نامه زمینمو خونه ای که تا الان سال ۱۳۴۰۲ دارم زندگی میکنم و باقیشو کشاورزی میکنم وقف کردن و من خبر نداشتم و اگر شکایت نمی‌کردم نمی‌فهمیدم.الان سابقه تصرف من با شاهد و شورا و دهیار فعلی که شهادت میدم مشخصه اما چون مال بنیاد …..کل روستا من باید چیکار کنم برای ابطال وقف نامه ؟ایا با این شرایط میتونم ابطال وقف نامه بدم ؟الانم روز چهاردهم برای کارشناسی رفع تصرف عدوانی میان .و من باید چیکار کنم الان لطفا راهنمایی کنید خواهش میکنم.

      1. قبل از وقف .ما سال ۱۳۶۵ خریداری کردی طی قولنامه.اما اینا بعدا سال ۱۳۸۲ بدون اینکه ما بدونیم رفتن وقف کردن و الان مشکلمون اینه زمین مال بنیاد …..کلا باید چیکار کنیم کلا توضیح دادم بالا

          1. سلام .میشه راهنمایی کنید در صورتی که زمین در اصل به اسم ……… الان من با قولنامه و شاهد هوایی که نسبت به تصرف و خرید زمینم قبل وقف دارم باید به چه عنوان شکایت کنم چطور میتونم باهاشون صحبت کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا