سایر

در خصوص درخواست تامین دلیل در تصادفات رانندگی، چه میدانیم؟

در خصوص درخواست تامین دلیل در تصادفات رانندگی، چه میدانیم؟

تامین دلیل زمانی صورت می پذیرد که بیم آن می رود دلایلی که برای اثبات ادعا در دادگاه نیاز است، از بین بروند. در تصادفات رانندگی نیز اگر کسی که قصد مطالبه خسارت دارد، نگران از بین رفتن مدارک باشد، می تواند از شورا درخواست تامین دلیل کند.

بدین منظور بعد از وقوع تصادف، خواهان باید به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و دادخواست تامین دلیل را تکمیل نماید. کارشناس تصادفات شورا به بررسی دلایل و مدارک می پردازد و آنها را ثبت می کند و با صدور یک قرار کارشناسی وجود دلایل و مدارک را در زمان درخواست تامین دلیل تایید می کند.

از موارد درخواست تامین دلیل در تصادفات رانندگی می توان به تصادفات منجر به صدمه بدنی یا تصادفات منجر به قتل و یا تصادفاتی که در آن هیچیک از طرفین خود را مقصر نمی داند، اشاره کرد. در این موارد نیز چون موضوع از طریق مراجع قضایی باید پیگیری شود، خواهان دعوی می تواند از شورای حل اختلاف درخواست کارشناس تصادفات کند.

برای درخواست تامین دلیل، در قسمت خواهان باید مشخصات متقاضی، در قسمت خوانده مشخصات طرف مقابل و در قسمت شرح درخواست موضوع دعوی و اوضاع و احوال و شرایطی که منجر به درخواست تامین دلیل شده است باید ذکر شود.

نمونه دادخواست تأمین دلیل

رياست محترم شوراي حل اختلاف شماره……….شهرستان………..

در خصوص درخواست تامین دلیل در تصادفات رانندگی، چه میدانیم؟

با سلام، احتراماً به استحضار مي‌رساند:

به‎موجب مستندات پیوست اين‎جانب مالك…… یکباب آپارتمان واقع در پلاك ثبتي……/…… بخش «شماره و نام شهرستان محل وقوع ملك» و در همسايگي خوانده مي‌باشم. نظر به اين‎كه اقدامات خوانده در پلاك تحت مالكيت خود داير بر ورود رطوبت از سرویس بهداشتی موجب بروز خسارت در ملك اين‎جانب شده است و مشارالیه حاضر به جبران خسارت وارده نمي‌باشد و از طرفي اين‎جانب در مقام جمع‌آوري دلايل حقانيت خويش مي‌باشم فلذا به منظور ثبت و حفظ آثار خسارت وارده و ارزيابي ميزان آن به استناد ماده ۱۴۹ قانون آئين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور مدني صدور قرار تأمين دليل با جلب كارشناس رسمي دادگستري از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست.

محل امضاء- مهر- انگشت

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2621

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. پس مرجع در خواست تامین دلیل شوراست ؟ و اگر در حین دادرسی شخص بخواد در خواست تامین دلیل بدهد آیا مجددا باید از شورا درخواست بده یا از دادگاه رسیدگی کننده ؟

    1. سلام و دورود با توجه به روند پرونده و طول دران و همچنین نوبت شما در دادگاه ذی صلاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا