اخبارتجاری

گارانتی و شرایط درخواست خسارت از سوی خریدار

گارانتی و شرایط درخواست خسارت از سوی خریدار

گارانتی ها تعهدی یک طرفه است که به همراه کالا به مشتری تحویل می‌گردد و مشتری در تکوین آن نقشی ندارد.

گارانتی در واقع یک نوع شرط ضمن‌عقد است که به موجب آن فروشنده کالا، تضمین می‌کند و متعهد می‌ شود در صورت بروز برخی معایب خاص که ناشی از عملکرد طبیعی آن باشد در مدتی معین خسارت وارد شده به خریدار را جبران نماید.

در صورت بروز عیب و نقص در کالاهای دارای گارانتی و عدم تعهد سازنده یا فروشنده کالا، خریدار طبق قانون حق شکایت را دارد.
با توجه به تاثیر قابل توجهی که تعهدات مربوط به گارانتی در اتخاذ تصمیم مشتری برای خرید یک کالا دارد میزان و شرایط تعهد فروشنده یا تولید کننده کالا در موضوع گارانتی بسیار مهم است.
همانگونه که ذکر شد، گارانتی از نقطه نظر حقوقی شرط ضمن‌عقد شناخته می شود و فروشنده یا تولیدکننده کالا بر اساس آن موظف به رفع عیب از کالا در مدت گارانتی است.

گارانتی و شرایط درخواست خسارت از سوی خریدار

در صورتی که فروشنده یا تولید کننده به هر دلیل از انجام تعهد خود استنکاف نماید، خریدار می‌تواند به استناد قانون مدنی مدعی مطالبه ضرر در فرض بروز عیب شود.

۴۲۳ و۴۲۴ قانون مدنی

(مخفی و موجود بودن عیب در حین عقد و عالم نبودن مشتری به آن عیب در زمان عقد) حق فسخ برای مشتری ثابت است و گارانتی بودن کالا مانع از اعمال فسخ معامله نیست.

نکته قابل ذکر در این خصوص این است که داشتن گارانتی برای کالا نمی تواند دلیلی حقوقی برای امتناع فروشنده از استرداد وجه در صورت تحقق عیب باشد و مشتری حق طرح دعوای فسخ و استرداد وجه را دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2588

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا