اخبارتجاری

تفاوت گارانتی و وارانتی

تفاوت گارانتی و وارانتی

همه ما بارها هنگام خرید کالا یا دریافت خدمات با کلمه رایج گارانتی برخورد داشته و با معنای آن تا حدود زیادی آشنا هستیم اما طبیعی است که تعداد کمتری از ما با کلمه وارانتی سر و کار داشته و حتی اگر بارها نام آن را شنیده باشیم درباره تفاوت آن با گارانتی اطلاع دقیقی نداشته باشیم زیرا این واژه در ایران به ندرت استفاده می شود.

وارانتی

به ضمانت نامه کتبی گفته می شود که توسط کارخانه سازنده کالا یا ارائه دهنده خدمات به مشتری داده می شود و به موجب آن متعهد می گردد در صورت معیوب شدن کالا در بازه زمانی مشخص، کالا توسط فروشنده تعمیر یا جایگزین می شود اما امکان بازپس گیری پول توسط خریدار وجود ندارد.
وارانتی معمولا کتبی بوده و و از آن جا که به عنوان یک قرارداد حقوقی معتبر تلقی می شود در صورت نقض قرارداد توسط یکی از طرفین، طرف خسارت دیده می تواند به صورت قانونی ادعای خسارت کند، اگرچه نمی تواند قرارداد را به طور کامل فسخ کند.

گارانتی

واژه گارانتی به معنای ضمانت و ضمانت کردن است که طی آن کارخانه سازنده یا ارائه دهنده کالا نسبت به خریدار درباره کیفیت یک کالای خاص ضمانت می دهد.

گارانتی اصطلاح جامع تر و رایج تری نسبت به وارانتی بوده و به دلیل تفاوت های موجود، مشتریان ارزش بیشتری برای آن قائل هستند.

در حقیقت طبق ضمانت گارانتی، فروشنده قول می دهد در صورتی که در بازه زمانی مشخص شده کالای مورد نظر دچار خرابی شود یا خریدار از خرید کالا ناراضی باشد می تواند نسبت به تعویض یا پس دادن کالا و دریافت پول کامل خود اقدام کند.

نکته مهم هنگام مرجوع کردن کالای معیوب پس از خرید این است که خریدار بتواند فروشنده یا شرکت تولید کننده را توجیه کند که خرابی دستگاه ناشی از کیفیت نامطلوب بوده و نه استفاده نادرست از دستگاه.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2591

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا