قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی

دارو تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی

دارو تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی
ماده ۱۳

دارو باید دارای پروانه ساخت یا مجوز ورود از طرف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی باشد و عرضه و فروش داروی فاقد پروانه ساخت یا مجوز ورود از طرف داروخانه جرم محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌گردد.

ماده ۱۴

داروخانه باید دارای پروانه تاسیس از طرف وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی باشد و تخلف از آن جرم محسوب شده و محل مذکور بلافاصله تعطیل می‌گردد.

ماده ۱۵

عرضه و فروش دارو باید با حضور مسوول فنی انجام گیرد و تخلف از آن جرم محسوب شده و محل مذکور بلافاصله تعطیل می‌گردد.

ماده ۱۶

مسوول فنی باید در ساعات مقرر در داروخانه حضور داشته باشد و تخلف از آن جرم محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌گردد.

ماده ۱۷

داروخانه باید دارو را از شبکه‌های توزیع تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(شرکتهای توزیع‌کننده دارو)تهیه و تدارک نماید.عدم رعایت ضوابط این ماده جرم محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌گردد.

ماده ۱۸

دارو باید در مقابل نسخه پزشک ارائه شود و ارائه آن بدون نسخه پزشک جرم محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

دارو تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی

ماده ۱۹

دارو باید طبق قیمت رسمی برای مصرف‌کننده،به متقاضی ارائه شود و قیمت هر قلم از داروهای ارائه‌شده در نسخه درج شود و نسخه نیز به مهر داروخانه ممهور گردد و در مورد نسخ بیمه خدمات درمانی کپی نسخه(نسخه دوم)پس از درج قیمت،مهر گردد.تخلف از این ماده جرم محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌گردد.

ماده ۲۰

نگهداری و یا عرضه و یا فروش داروهای فاسد و یا تاریخ گذشته که بایستی معدوم شوند،جرم بوده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۲۱

در داروخانه نباید غیر از دارو،لوازم بهداشتی و آرایشی،شیرخشک،غذای کودک و لوازم مصرفی پزشکی مجاز،کالای دیگری به فروش برسد.تخلف از ضوابط این ماده جرم بوده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۲۲

چنانچه داروخانه لوازم بهداشتی و آرایشی،شیرخشک،غذای کودک و لوازم مصرفی پزشکی مجاز را بیش از قیمت‌های تعیین‌شده عرضه نماید گرانفروشی محسوب شده و متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۲۳

داروخانه موظف است کلیه کالاهای خریداری‌شده را مستمرا تا اتمام موجودی عرضه نماید و در صورت خودداری از عرضه به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۲۴

داروخانه موظف است طبق ساعات تعیین‌شده خدمات مربوطه را ارائه نماید مگر با دلیل موجه و یا با اطلاع کتبی و نظر سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان محل و در غیر این صورت متخلف به مجازاتهای مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۲۵

در مناطقی که داروخانه منحصر به فرد باشد و داروخانه بر طبق مواد این قانون تا یک سال به تعطیل موقت تعزیر شود،پروانه تاسیس از متخلف سلب و به فرد واجد شرایط دیگری واگذار می‌گردد و متخلف تا پنج سال حق گرفتن مجدد پروانه تاسیس داروخانه را نخواهد داشت و به هر حال داروخانه نباید تعطیل گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2509

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا