قانون اجرای احکامقانون اجرای احکام مدنی

تأدیه طلب

تأدیه طلب
‌ماده ۱۵۰

وجوهی که در نتیجه فروش مال توقیف شده یا به طریق دیگر از محکوم‌علیه وصول می‌شود به میزان محکوم به و هزینه‌های اجرایی به‌محکوم‌له داده خواهد شد و اگر زائد باشد بقیه به محکوم‌علیه مسترد می‌شود.

‌ماده ۱۵۱

در صورتی که وجوه حاصل کمتر از میزان محکوم به و هزینه‌های اجرائی باشد به درخواست محکوم‌له برای وصول بقیه طلب او از‌سایر اموال محکوم‌علیه توقیف می‌شود.

‌ماده ۱۵۲

در مقابل وجهی که به محکوم‌له داده می‌شود دو نسخه رسید اخذ می‌گردد یک نسخه از آن به محکوم‌علیه تسلیم و نسخه دیگر در‌پرونده اجرایی بایگانی می‌گردد.

‌ماده ۱۵۳

در موردی که محکوم‌له بیش از یک نفر باشد و دارایی دیگری برای محکوم‌علیه غیر از مال توقیف شده معلوم نشود و هیچ یک از‌طلبکاران بر دیگری حق تقدم نداشته باشند از وجه وصول شده معادل هزینه اجرایی به کسی که آن را پرداخته است داده می‌شود و بقیه بین طلبکارانی‌که تا آن تاریخ اجراییه صادر و درخواست استیفاء طلب خود را نموده‌اند به نسبت طلبی که دارند با رعایت مواد ۱۵۴ و ۱۵۵ تقسیم می‌شود.

تأدیه طلب

‌ماده ۱۵۴

تقسیم‌نامه را دادورز (‌مامور اجرا) تنظیم و به طلبکاران اخطار می‌نماید تا از میزان سهم خود مطلع گردند.

‌ماده ۱۵۵

هر یک از طلبکاران که شکایتی از ترتیب تقسیم داشته باشد می‌تواند ظرف یک هفته از تاریخ اخطار دادورز (‌مامور اجرا) راجع بهترتیب تقسیم به دادگاه مراجعه کند. ‌دادگاه در جلسه اداری به شکایت رسیدگی و تصمیم قطعی اتخاذ می‌نماید در این صورت تقسیم پس از تعیین تکلیف شکایت در دادگاه به عمل می‌آید.

‌ماده ۱۵۶

در صورتی که به طلبکاری زائد از سهم او داده شده باشد مقدار زائد به نحوی که در ماده ۳۹ مقرر گردیده مسترد می‌شود.

‌ماده ۱۵۷

خسارت تاخیر تادیه در صورتی که حکم دادگاه تا تاریخ وصول مقرر شده باشد تا زمان تنظیم تقسیم‌نامه جزء طلب محکوم‌له محسوب‌خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=2367

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام، من ضرب و جرح عمدی داشتم، ۱ماه پیش ۸۰ میلیون دیه برام تعیین کردن و حکم قطعی دادن که باید پرداخت کنم،اگه الان نداشته باشم بدم و مثلا ۱ سال عقب بیفته آیا تورم سالانه به آن اضافه میشود؟

  2. سلام، خسته نباشی، من چند ماه پیش باعت درگیری عمدی ۸۰ میلیون دیه برام اومده و حکم قطعی خورد، خواستم بپرسم در صورت تأخیر در پرداخت آیا تورم سالانه یا چیزی شبیه مالیات یا جریمه دیرکرد باید در زمان پرداخت بپردازم، یعنی اگه مثلا ۱ سال پرداختش نکنم بعدش بخاطر دیرکرد ۱سال جریمه هم میره روش؟ با تشکر از این برنامه ی عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا