آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضاییکیفری

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی و حضوری

گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی و حضوری

سوء پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که فرد مرتکب برخی از جرایم شده و حکم محکومیت قطعی دریافت کرده باشد ، در سابقه او ثبت می شود که این جرایم را قانون مجازات اسلامی مشخص کرده است. داشتن سوء پیشینه آثاری به دنبال دارد من جمله این که مانع از استخدام فرد در دستگاه های دولتی می شود.

از افراد در طول زندگی به دلایل مختلف گواهی سو پیشینه درخواست می شود ، مخصوصا در مواقع استخدام ، کارفرما و مخصوصا دستگاه های اجرایی و مراکز دولتی و مانند این ها از فرد داوطلب در هنگام گزینش ، این گواهی را درخواست می کنند. در گذشته این گواهی تنها از طریق مراجعه حضوری به پلیس +10 قابل دریافت بود اما این رویه تغییر کرده است.

به همین دلیل در این مقاله ضمن تعریف گواهی عدم سوء پیشینه به این پرسش ها پاسخ می دهیم که آیا امکان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری وجود دارد یا خیر و همچنین به مراحل و نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی خواهیم پرداخت و در آخر به این که چه جرایمی موجب سو سابقه می شود ، اشاره ای خواهیم داشت.

مراحل و نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

قبل از بررسی مراحل و نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گفت که ابتدا لازم است شخص پیش تر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و پس از ثبت نام برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید اقدامات ذیل را به ترتیب انجام دهد :

عبارت ” سامانه خدمات الکترونیک قضایی ” و یا ” سامانه ثنا ” را در مرور گر اینترنتی خود جستجو کرده تا صفحه لینک های گوگل برای شما باز شود و بر روی لینک به آدرس adliran.ir کلیک کنید.

بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه، سامانه لازم است گواهی عدم سوء پیشینه انتخاب شود .

در این قسمت باید کد ملی و رمز شخصی وارد شده و سپس بر روی گزینه مرحله بعد کلیک شود .

در این زمان برای تلفن همراه فرد یک رمز موقت ارسال می شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده ، باید گزینه ورود را انتخاب کند .

در این بخش فرد وارد صفحه کاربری شخصی خود شده است و می توانید نام و نام خانوادگی خود را در قسمت چپ صفحه ملاحظه کند .

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید بر روی گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک شود .

در مرحله بعد اطلاعات شخصی و آدرس فرد نمایان می شود که لازم است شخص بر روی یکی از گزینه های به درخواست شخصی و یا به درخواست سازمان/ اداره/.. را انتخاب کرده و ثبت موقت درخواست را بزند، در مرحله بعد لازم است شخص هزینه لازم را پرداخت کند و درخواست خود را ثبت نماید. سپس منتظر بماند تا سامانه به وی شماره پیگیری دهد تا از این طریق بتواند، درخواست خود را پیگیری نماید. گواهی سوء پیشینه پس از صدور در سامانه ابلاغ شخص قرار خواهد گرفت.

مدت اعتبار این گواهی، به طور کلی، یک ماه بوده که در این مدت، باید به مراجع داخل کشور یا دارالترجمه ارائه شود. اما، پس از ترجمه این گواهی، توسط دار الترجمه، دارنده آن، تا 6 ماه، برای ارائه گواهی سو سابقه، به سفارت مربوطه، مهلت خواهد داشت.

دریافت گواهی عدم سو پیشینه به صورت حضوری

می توان با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این گواهی را دریافت نمود

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=3144

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا