کیفری

تعویق صدور حکم شرایط و انواع آن

تعویق صدور حکم چیست ؟

ماده 40 قانون مجازات اسلامی سال 92 در تعریف تعویق صدور حکم می گوید : ” در جرائم موجب تعزیر درجه شش تا هشت دادگاه می تواند پس از احراز مجرمیت متهم با ملاحظه وضعیت فردی ، خانوادگی و اجتماعی و سوایق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم گردیده است در صورت وجود شرایط تعویق در صدور حکم ، صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد ” . بنابراین می بینیم که تعویق صدور حکم برای در تقسیم بندی جرائم تعزیری ، مربوط به جرائم تعزیری درجه شش تا هشت است . علاوه بر اینکه قاضی به وضعیت و سابقه متهم نیز توجه می کند تا شاید اوضاع تغییر کرده و بتوان حکم مناسبتری را برای مجرم در نظر گرفت .

((تعویق صدور حکم شرایط و انواع آن))

شرایط صدور تعویق صدور حکم

در ادامه ماده 40 قانون مجازات ، شرایطی که می توان در صورت وجود آنها در صدور حکم تعویق ایجاد کرد مشخص شده است . طبق این ماده شرایط تعویق صدور حکم از قرار زیر است :

الف ) وجود جهات تخفیف در مجازات

ب ) پیش بینی اصلاح مرتکب

پ ) جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران

ت ) فقدان سابقه کیفری موثر

 تعویق صدور حکم شرایط و انواع آن
از جمله شرایط تعویق صدور حکم این است که دادگاه نمی تواند قرار تعویق صدور حکم را به صورت غیابی صادر کند . اگر متهم بازداشت باشد، بعد از صدور قرار تعویق صدور حکم ، بلافاصله دستور آزادی او صادر می شود . دادگاه می تواند در این مورد تامین مناسب اخذ کند . در هر صورت اخذ تامین نباید به بازداشت مرتکب منتهی شود .

((تعویق صدور حکم شرایط و انواع آن))

انواع تعویق صدور حکم

بعد از تعریف تعویق صدور حکم در ماده 40 قانون مجازات ، در ماده 41 این قانون ، انواع تعویق صدور حکم بیان شده است . طبق این ماده تعویق صدور حکم به دو شکل ساده و مراقبتی است :

1- تعویق صدور حکم ساده : در تعویق ساده ، مرتکب به طور کتبی متعهد می شود در مدت تعیین شده به وسیله دادگاه ، مرتکب جرمی نشود و از نحوه رفتار وی پیش بینی شود که در آینده نیز مرتکب جرم نمی شود.

2- تعویق صدور حکم مراقبتی : در تعویق مراقبتی ، علاوه بر شرایط تعویق ساده ، مرتکب متعهد می گردد دستورها و تدابیر مقرر شده به وسیله دادگاه را در مدت تعویق رعایت کند یا به موقع اجرا گذارد .

برای خرید هاست ارزان به سایت میزبان داده مراجعه فرمایید

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=286

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا