تجاری

در رفع توقیف و ترتیب صورت دارایی

ماده ۴۵۱

مدیر تصفیه پس از تقاضای رفع توقیف شروع به تنظیم صورت دارایی نموده و تاجر ورشکسته را هم در این موقع احضار می‌کند ولی‌عدم حضور او مانع از عمل نیست.

ماده ۴۵۲

مدیر تصفیه به تدریجی که رفع توقیف می‌شود صورت دارایی را در دو نسخه تهیه می‌نماید. یکی از نسختین به دفتر محکمه تسلیم‌شده و دیگری در نزد او می‌ماند.

در رفع توقیف و ترتیب صورت دارایی

ماده ۴۵۳

مدیر تصفیه می‌تواند برای تهیه صورت دارایی و تقویم اموال از اشخاصی که لازم بداند استمداد کند صورت اشیایی که موافق ماده ۴۴۴‌در تحت توقیف نیامده ولی قبلاً تقویم شده است ضمیمه صورت دارایی خواهد شد.

ماده ۴۵۴

مدیر تصفیه باید در ظرف پانزده روز از تاریخ ماموریت خود صورت خلاصه از وضعیت ورشکستگی و همچنین از علل و اوضاعی که‌موجب آن شده و نوع ورشکستگی که ظاهراً به نظر می‌آید ترتیب داده به عضو ناظر بدهد. عضو ناظر صورت مزبور را فوراً به مدعی‌العمومی ابتدایی‌ محل تسلیم می‌نماید.

ماده ۴۵۵

صاحب‌ منصبان پارکه می‌توانند فقط به عنوان نظارت به منزل تاجر ورشکسته رفته و در حین برداشتن صورت دارایی حضور به هم‌ رسانند. مامورین پارکه در هر موقع حق دارند به دفاتر و اسناد و نوشتجات مربوطه به ورشکستگی مراجعه کنند.
‌این مراجعه نباید باعث تعطیل جریان امر باشد.

در رفع توقیف و ترتیب صورت دارایی

پس از آنکه اموال تاجر ورشکسته، از توقیف خارج شد ، باید صورت دارایی او مجدداَ به نحو ذیل تنظیم گردد :

1. مدیر تصفیه پس از تقاضای رفع توقیف شروع به تنظیم صورت دارایی می کند. ( ماده 451 قانون تجارت )
2. مدیر تصفیه، برای این امر، تاجر ورشکسته را هم در این موقع احضار می کند، ولی عدم حضور او مانع از تنظیم صورت دارایی نمی گردد. ( ماده 451 ق. ت )
3. مدیر تصفیه به تدریج که رفع توقیف می شود، صورت دارایی تاجر ورشکسته را در دو نسخه تهیه می نماید. یک نسخه به دفتر محکمه تسلیم شده و دیگری نزد او باقی می ماند. ( ماده 452 ق. ت )
4. مدیرتصفیه می تواند برای تهیه صورت دارایی و تقویم اموال از اشخاصی که لازم بداند، استمداد کند. ( ماده 453 ق. ت )
5. صورت اشیایی که بنا بر ماده 444 ق. ت توقیف نشده اند، ولی قبلاَ تقویم شده است ، ضمیمه صورت دارایی خواهد شد. ( ماده 453 ق. ت )

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=1010

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا