اسناد تجاریتجاری

سفته و هر آنچه که لازم است در رابطه با آن بدانید

از دیدگاه حقوق و قانون، سفته یک سند تجاری است که بر اساس آن صادرکننده به دارنده متعهد ‌‌می‌شود. صادرکننده با ارائه این سند تجاری به دارنده این تضمین را ‌‌می‌دهدکه به صورت عندالمطالبه و یا در زمانی مشخص مبلغی پول را به وی پرداخت نماید. به طور کلی سفته‌‌ها با هدف پرداخت مبلغی پول به دیگری در آینده‌‌‌ای نزدیک یا دور استفاده ‌‌می‌شوند.
این روزها مزایای زیاد سفته موجب شده است تا استقبال از آن روند رو به رشدی پیدا کند و در روابط تجاری اشخاص با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

شاید شما هم به فکر صدور سفته افتاده باشید و یا شخصی قصد صدور سفته به نفع شما را داشته باشد. در اصطلاح به صدور سفته “دادن سفته” و به صدور سفته از جانب شخصی دیگر به نفع شما “گرفتن سفته” گفته ‌‌می‌شود. در هر یک از این دو جایگاه که قرار داشته باشد، ‌‌می‌توانید در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه مقاله ویژگی‌‌ها، شرایط، نکات کاربردی و ابعاد قانونی در صدور سفته را بیان خواهیم کرد.

((سفته و هر آنچه که لازم است در رابطه با آن بدانید))

شرایط صدور سند تجاری سفته

در صورتی که قصد صدور سفته دارید، بهتر است پیش از مهر و امضا موارد ذیل را چک نمایید.

✅ابطال تمبر مالیاتی
✅درج تاریخ صدور
✅درج مبلغ مشخص
✅تعیین گیرنده وجه
✅تعیین تاریخ تادیه

((سفته و هر آنچه که لازم است در رابطه با آن بدانید))

ابطال تمبر مالیاتی چگونه است؟

پس از اینکه به قصد تهیه اوراق چاپی سفته به بانک مراجعه ‌‌می‌کنید، ملزم هستید تا مبلغی را به در مقابل دریافت سفته پرداخت نمایید. در اصطلاح عامیانه به این کار “خرید سفته” گفته ‌‌می‌شود. لازم به ذکر است که وجه واریزی نسبت به مبلغ مورد نظر برای سفته متفاوت خواهد بود. در واقع این مبلغ پرداختی همان مالیات مورد نظر برای صدور است که این روزها به جای ابطال تمبر مالیاتی شناخته ‌‌می‌شود.

چگونه گیرنده وجه را تعیین کنیم؟

در این قسمت شما دو اختیار خواهید داشت. ‌‌می‌توانید این سند تجاری را در “وجه حامل” صادر کنید و یا برای ان شخص معینی را در نظر بگیرید. سفته‌‌های در وجه حامل و سفته‌‌های حواله کرد به شخص معین دیگر را ‌‌می‌توان به سایرین انتقال داد. پس اگر ‌‌‌نمی‌خواهید تا سفته شما در بازار بین افراد دست به دست بچرخد و برای پرداخت آن با اشخاصی که هیچ وقت آنها را ندیده اید، مواجه شوید نسبت به ذکر نام دقیق گیرنده سفته غفلت نکنید. ضمن اینکه باید عبارت “حواله کرد” موجود در سفته را خط بزنید و نیز قید فرمایید که گیرنده هیچ گونه حقی برای انتقال این سند به دیگری نخواهد داشت.

درج تاریخ صدور سفته به چه معناست؟

منظور از درج تاریخ صدور سفته، همان تاریخی است که صادرکننده سفته مورد نظر را به دارنده تحویل ‌‌می‌دهد.
چطور مبلغ معینی برای سفته درج کنیم؟

پس از تهیه سفته، متنی را ‌‌می‌بینید که در حاشیه آن درج شده است که این متن بیان کننده سقف مبلغی است که شما ‌‌می‌توانید نسبت به پرداخت آن تعهد دهید. این نکته را مدنظر داشته باشید که این متن که بیانگر سقف مبلغ است، به معنای عدم نیاز برای درج دقیق مبلغ مورد نظر شما نخواهد بود. لذا به سقف تعیین شده در حاشیه اکتفا نکنید و مبلغ مورد نظر خود را به صورت دقیق ذکر نمایید. یادتان باشد که در درج مبلغ مورد نظر به حروف الزام خواهید داشت. در صورتی که به این دو نکته توجه داشته باشید، میتوانید از راه‌‌های احتمالی برای سوء استفاده از سند صادر شده جلوگیری نمایید.

چگونه تاریخ تادیه سفته تعیین کنیم؟

برای تعیین تاریخ تادیه ‌‌می‌توانید آن را عندالمطالبه و یا پرداخت در موعد مقرر در نظر بگیرید. در صورت تعیین مدت، میتوانید از روش‌‌های مختلفی برای درج تاریخ استفاده نمایید که درج تاریخ دقیق رایج ترین راه است. به عنوان مثال: ۱/۷/۹۷

((سفته و هر آنچه که لازم است در رابطه با آن بدانید))

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=222

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا