سرقتکیفری

شرایط دفاع در مقابل سارق

✍ شرایط دفاع در مقابل سارق

✅دفاع از خود یا دیگران در قانون دارای شرایطی است که در صورت وجود آن شرایط، دفاع، مشروع تلقی خواهد شد.

🔻دفاع از خود یا دیگران در مقابل سارق و مهاجم دارای شرایطی است و در صورت وجود آن شرایط قانونگذار از فرد مدافع حمایت خواهد کرد. در این زمینه، باید دانست که دفاع و حمله باید متناسب باشد.

🔻به عنوان مثال، اگر کسی با چوب به دیگری حمله کرد، مدافع نمی‌تواند با اسلحه از خود دفاع کند. همچنین لازم است که امکان دسترسی به نیروی انتظامی نباشد تا دفاع، مشروع تلقی شود.

🔻یکی دیگر از شرایطی که در صورت وجود آن، دفاع، مشروع خواهد بود، این است که خطر قریب‌الوقوع باشد بنابراین اگر کسی، دیگری را صرفاً تهدید کند، مدافع نمی‌تواند با سلاح او را به قتل برساند.

🔻در نهایت نیز، دفاع باید برای دفع خطر ضرورت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کسی با استفاده از یک وسیله عادی، ضربه‌ای آرام به شما وارد و سپس فرار کند و دور شود، مدافع نمی‌تواند با سلاح سرد یا گرم او را بزند و بعد ادعا کند که از خود دفاع کرده است. در صورتی که دفاع با این شرایط منطبق باشد، مشروع تلقی می‌شود و مدافع مجازات نخواهد شد.

شرایط عمومی و اختصاصی تشخیص دفاع مشروع از نامشروع

۱-تناسب دفاع و حمله؛ دفاع و حمله باید متناسب باشد مثلا اگر کسی با چوب به دیگری حمله نمود مدافع نمی‌تواند با اسلحه ای از خود دفاع کند.

۲- امکان دسترسی به نیروی انتظامی نباشد و نتوان از آن ها کمک خواست.

۳- خطر قریب الوقوع باشد و هر لحظه بیم وقوع آن و ورود خسارت جانی یا مالی برود. یعنی اگر کسی دیگری را صرفاً تهدید کند، مدافع نمی‌تواند با سلاح و با توسل به دفاعِ مشروع و به صرفِ احساسی واهی او را به قتل برساند یا مجروح نماید.

۴- دفاع برای برطرف کردن خطر ضرورت داشته باشد و هیچ راه دیگری وجود نداشته باشد. مثلاً اگر کسی ضربه ای آرام با وسیله ای به شما بزند و فرار کند و دور شود، شما به نامِ دفاع نمی‌توانید با سلاح سرد یا گرم او را بزنید و بعد ادعا کنید که دفاع مشروع از خود نموده اید.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=1023

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید وقت بخیر بنده درسال ۱۳۹۹ یزد ساکن بودم رفته بودم براپسرم شال کلاه ازمغازه بگیرم درمغازه نمیدونم چطورشد ک دوتاساعت برداشتم گذاشتم توجیبم من تاحالا سرقت نکردم سابقه دار هم نیستم میخواستم ساعت برگردونم ولی دیگه نمیشد ترسیده بودم خجالت میکشیدم پول کلاه شال از دستگاه مغازه حساب کردم رفتم.خداشاهده هرتورمیخواستم ساعت پس بدم خجالت ترس نمیذاشت.صاحب مغازه فیلم بازبینی میکنن ازطریق ک من ازپوزمغازه براشال کلاه کارت کشیدم ازمن شکایت کرد.منم چندبار برا احضاریه اومد برام حکم غیابی هم برام زدن

    1. با سلام و دورود در صورتی که رضایت شاکی را بگیرید با توجه به اینکه مبلغ زیر 20 میلیون تومان می باشد پرونده بسته می شود

  2. باعرض سلام خسته نباشید بنده الان حسابام بستن ب دلیل سرقت ازمغازه دوساعت ب ارزش پانصدهزارتومن من تاحالاسابقه ندارم اونشب خداشاهده رفته بودم کلاه شال براپسرم بخرم یهو فروشنده حواسش نبود ساعت گذاشتم توجیبم پشیمون شدم هرچقدمیخواستم موقعیت بشه ساعت بذارم نشد میخریدم خجالت هم میکشیدم ب خانم ک اونجاست جریان بگم ازطریق دوربین وکارتی ک من باش کلاه شال براپسرم گرفته بودن شکایتم کردن حالا حسابام بستن برام حکم ۳ماه حبس هم زدن رای غیابی صادرشده.اگه رضایت شاکی بگیرم پولش بهش بدم مشکلم حل میشه

    1. با سلام و دورود در صورتی که رضایت شاکی را بگیرید با توجه به اینکه مبلغ زیر 20 میلیون تومان می باشد پرونده بسته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا