ضرب و جرحکیفری

دیه چشم طبق قانون مجازات اسلامی

دیه چشم
ماده ۵۸۷

درآوردن و یا از بین بردن دو چشم بینا دیه کامل و هریک از آنها نصف دیه دارد. چشمهایی که بینایی دارند در این حکم یکسانند هرچند میزان بینایی آنها متفاوت باشد یا از جهات دیگر مانند شب کوری و منحرف بودن با هم فرق داشته باشند.
تبصره ـ هرگاه لکه دائمی موجود در چشم مانع بینایی قسمتی از چشم گردد، درصورتی که تعیین مقدار آن ممکن باشد به همان نسبت از دیه کسر و در غیر این صورت، ارش پرداخت می شود.

دیه چشم طبق قانون مجازات اسلامی

ماده ۵۸۸

درآوردن و یا از بین بردن چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینای مادرزادی و یا به علل غیرجنایی از بین رفته باشد موجب دیه کامل است لکن اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است از دست داده باشد دیه چشم بینا، نصف دیه کامل می باشد.

ماده ۵۸۹

دیه درآوردن و یا از بین بردن هر چشمی که بینایی ندارد یک ششم دیه کامل است.

ماده ۵۹۰

دیه مجموع چهارپلک دوچشم، دیه کامل، دیه هریک از پلکهای بالا، یک ششم دیه کامل و دیه هر یک از پلکهای پایین، یک چهارم دیه کامل است.
تبصره – هرگاه کسی چشم و پلک را یکجا از بین ببرد، هریک دیه جداگانه دارد.

دیه چشم طبق قانون مجازات اسلامی

ماده ۵۹۱

شکافتن هریک از پلکهای بالا، موجب یک ششم دیه و شکافتن هریک از پلکهای پایین، موجب یک چهارم دیه است.

دیه از بین بردن بینایی چشم سالم

کسی که بینایی دیگری را از او سلب کند مرتکب جرم شده است و باید طبق قانون مجازات شود . مجازات دیه از بین بردن بینایی چشم سالم به دو دسته تقسیم می شود :
دیه از بین بردن بینایی هر دو چشم سالم : دیه یک انسان کامل است . لازم به ذکر است که مبلغ دیه کامل انسان دیه ای است که همه ساله قوه قضاییه مشخص می شود و در مورد پرداخت دیه مورد توجه قرار می گرد . از آن جهت که نرخ دیه در هر سال با سال دیگر تفاوت دارد ، برای اطلاع از دیه از بین بردن بینایی و کور کردن چشم سالم ، باید به سالی که قرار است دیه کوری چشم در آن پرداخت شود توجه نمود . به عنوان مثال دیه کامل انسان در سال 1399 ، به میزان سیصد و سی میلیون تومان تعیین شده است که برای دیه از بین بردن هر دو چشم ، مرتکب باید سیصد و سی میلیون تومان دیه بدهد .
دیه از بین بردن بینایی یک چشم : طبق آنچه در قسمت قبل ذکر شد ، دیه از بین بردن بینایی و یا کور کردن یکی از چشم ها ، نصف دیه کامل انسان می باشد .
درباره دیه کور کردن چشم باید این نکته را در نظر داشت که در این باره آنچه مد نظر است چشمی است که بینایی دارد ؛ هرچند میزان بینایی آن متفاوت باشد ( چشم ضعیف بوده ) یا اینکه چشم دارای شب کوری یا انحراف باشد .

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=963

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا