اسناد تجاریتجاری

تأدیه وجه برات بواسطه شخص ثالث

تأدیه وجه برات بواسطه شخص ثالث

ماده 270 :

هر شخص ثالثی می‌تواند ازطرف برات‌دهنده یا یكی ظهرنویسها وجه برات اعتراض شده را كارسازی نماید – دخالت شخص ثالث و‌پرداخت وجه باید داخل اعتراضنامه یا ذیل آن قید شود.

ماده 271 :

شخص ثالثی كه وجه برات را پرداخته دارای تمام حقوق و وظایف دارنده برات است.

ماده 272:

گر وجه برات را شخص ثالث طرف برات‌دهنده پرداخت تمام ظهرنویسها بری‌الذمه می‌شوند و اگر پرداخت وجه طرف یكی ‌ظهرنویسها عمل آید ظهرنویسهای بعد او بری‌الذمه‌اند

ماده 273 :

اگر دو شخص متفقاً هر یك جانب یكی مسئولین برات برای پرداخت وجه حاضر شوند پیشنهاد آن كس پذیرفته است كه تأدیه وجه‌ طرف او عده زیادتری مسئولین را بری‌الذمه می‌كند – اگر خود محال‌علیه پس اعتراض برای تأدیه وجه حاضر شود بر هر شخص ثالثی ترجیح‌دارد.

تأدیه وجه برات بواسطه شخص ثالث

به این شکل می‌باشد که اگر براتی که بخاطر عدم پرداخت اعتراض می‌شود، هر شخص ثالثی می‌تواند از طرف دارنده برات و یا یکی از ظهرنویس‌ها وجه آن را کارسازی نماید، در اینصورت پرداخت از طرف شخص ثالث در اعتراض‌نامه قید و نامبرده دارای تمام حقوق مربوط به دارنده برات خواهد بود.

اگر وجه برات را شخص ثالث از طرف برات دهنده پرداخت، تمام ظهرنویس‌ها بری‌الذه می‌شوند و اگر پرداخت وجه از طرف یکی از ظهرنویس‌ها به عمل آمده، ظهرنویس‌های بعد از او بری‌الذمه‌اند.

اگر اشخاص متعددی حاضر به تادیه وجه برات باشند، کسی که در نتیجه عمل او اشخاص بیشتری بری‌الذمه می‌شوند مقدم است و اگر شخصی از طرف دهنده برات وجه را بپردازد مقدم از اشخاصی است که از طرف ظهرنویس‌ها بپردازد. به این قاعده اگر خود محال‌علیه پس از اعتراض، برای تادیه وجه حاضر شود بر هر شخص ثالثی ترجیح دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=728

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا