عقود و قراداد ها

مفهوم وکالت بلاعزل

وکالت بلاعزل در فروش ملک به این معناست که اگر در قرارداد فروش ملک کلمه بلاعزل ذکر شده باشد، موکل دیگر حق عزل یا برکناری وکیل و فسخ وکالت را ندارد.

🔹وکالت قراردادی است که به موجب آن وکیل به نیابت از موکل خود، کاری را به جای او انجام می دهد؛ مثلا زمین یا ملکی را برای او خریداری نماید یا بفروشد و کارهای اداری آن را انجام دهد.

🔹وکالت شامل دو نوع ساده و بالاعزل می باشد.

((مفهوم وکالت بلاعزل))

✅در وکالت ساده، موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکیل را عزل و برکنار کند، اما مثلا در رابطه با وکالت بلاعزل در فروش ملک، موکل که همان صاحب ملک می باشد و وکیل را برای امر فروش ملک انتخاب کرده است، حق ندارد که وکیل را هر زمانی که خواست، عزل کند.

مفهوم وکالت بلاعزل

🔹عواملی همچون فوت وکیل یا موکل، جنون و نادانی آن ها، از بین رفتن موضوع وکالت، انجام عملی خلاف جهت وکالت توسط موکل و در نهایت پایان مدت وکالت می توانند باعث فسخ وکالتنامه شوند.

🔹 اگرچه این نوع وکالت دردسرهای زیادی برای افراد دارد، اما هنوز بسیاری از افراد از آن تبعیت می کنند. به عنوان مثال اگر در این نوع وکالت، یکی از طرفین فوت کند یا بنا به دلایلی قرار داد فسخ شود، خریدار ملک نمی تواند به نام خود سند بزند و باید صبر کند تا وراث شخص فوت شده، برای انتقال سند و … اقدام کنند که این خود امری زمان بر و وقت گیر خواهد بود.

((مفهوم وکالت بلاعزل))

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=317

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا