جرائم رایانه ایکیفری

سوءاستفاده از تصویر پروفایل افراد چه مجازاتی دارد

در خصوص سو استفاده ازعکس پروفایل در فضای مجازی می توان این پاسخ را ارائه نمود. مطابق مواد 744 و 745 قانون مجازات اسلامی، تصاویر، فیلم‌ها در فضای مجازی مورد حمایت قرار گرفته و افرادی که نسبت به انتشار محتوا‌ی آنها اقداماتی انجام می دهند، تحت شرایطی به حبس و جزای نقدی یا هر دو محکوم می شوند.

بطور نمونه، فردی عکس خود را روی پروفایل خود قرارداده و دیگری عکس وی را به نحوی تغییر دهد که موجب هتک حیثیت فرد شود، مثلا نوشته نا متعارفی بر آن بیفزاید یا صاحب تصویر را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، فردی غیر اخلاقی معرفی نماید؛ در این حالت با طرح شکایت و اثبات اتهام، فرد خاطی محکوم می شود.

((سوءاستفاده از تصویر پروفایل افراد چه مجازاتی دارد))

حالت دیگر، آن که وقتی فردی تصویر یا فیلم شخصی خود را در شبکه اجتماعی خاصی همچون اینستاگرام قرار می‌دهد در حالی که صفحه وی توسط همه افراد قابل دسترسی نیست (private می‌باشد)، و فردی با استفاده از نرم افزار‌های گوناگون عکس یا فیلم را ذخیره کرده و آن را منتشر می‌نماید یا در دسترس افراد دیگر قرار می‌دهد، ممکن است شخص را تحت عنوان هتک حیثیت یا نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

سوءاستفاده از تصویر پروفایل افراد چه مجازاتی دارد

️نتیجه آنکه بر اساس قانون تمامی داده‌ها و اطلاعات افراد در فضای مجازی مورد حمایت قانون گذار است و کسانی که با هر انگیزه‌ای نسبت به هتک حیثیت افراد اقدام می‌نمایند، از پاسخ قانون گذار در امان نبوده و به مجازات قانونی مربوط خواهند رسید تا از این طریق حقوق شهروندی افراد، از تعرض مصون بماند.

اما نباید فراموش کرد که فضای مجازی یک فضای اشتراکی است، بر این اساس خود افراد نیز می‌بایست با وسواس بیشتری نسبت به انتشار انواع مختلف محتوا‌ها از زندگی شخصی و اسرار خانوادگی خود، اقدام نمایند تا طعمه افراد سود جو نشوند.

((سوءاستفاده از تصویر پروفایل افراد چه مجازاتی دارد))

لینک کوتاه مطلب : https://www.vakilraygan.ir/?p=55

حجت نهاوندی

دانشجوی کارشناسی حقوق قضایی و علاقه مند به تولید محتوا در وب سایت و فعال فضای مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا